Am suferit sincer că nu am putut fi în Cobh exact în week-end-ul în care au loc toate ceremoniile, dar e fix Paştele şi chiar dacă în Irlanda nu prea mai simt eu nici o trăire legată de Paşte, am zis să îl sărbătorim şi noi cumva şi nu să plecam de nebuni în capătul celălalt al insulei. Unde mai pui că probabil zilele astea în Cobh (pronunţat de irlandezi Cov) ar fi fost aglomeraţie şi îmbulzeală, probabil nu am fi putut să o scoatem pe Dea din maşină... Aşa că mai bine că mergem mai încolo. Muzeul şi localitatea în sine nu pleacă nicăieri.
Totuşi treaba cu Titanicul m-a fascinat. Nu îmi aduc aminte să fi trăit ceva când a fost lansat filmul, ţin minte că am chiulit în masă de la ore şi cu banii de la fondul clasei am văzut filmul la Cinematograful Copou. E o poveste în sine numai şi amintirea asta, dar repet nu m-a mişcat filmul în nici un fel. Am plâns când era de plâns, am râs când era de râs şi am plecat liniştită în treburile mele. Alin a refuzat categoric să vadă un film de trei ore, da ţin minte că atunci când a apărut pe dvd l-am forţat să se uite măcar la o parte...
Da iar am dat-o în bălării şi m-am îndepărtat de la subiect. Ce m-a fascinat zilele astea nu a fost împlinirea a 100 de ani, ci apropierea tangibilă a mea de Titanic, de locurile pe unde acei oameni au umblat, de locurile unde s-a construit Titanicul, de poveştile reale legate de vas. Trei ore într-o direcţie sau alta şi pot atinge, pot mirosi şi simţi ce au atins, mirosit şi simţit oamenii aceia acum 100 de ani. Asta mi se pare fabulos. Şi să ştiţi că atunci când am fost în Belfast nici nu m-au interesat aceste lucruri, deşi ştiu clar că vreo doi din grupul nostru s-au dus să viziteze portul în ora aia în care am fost lăsaţi liberi.
Toate astea m-au inspirat şi am zis că trebuie să scriu ceva la ziar despre Titanic, despre ce se poate vizita în Irlanda legat de acest subiect. Şi nu ştiu de ce, într-o zi, m-am îmbrăcat şi am plecat la librăria Eason din centru. M-am plimbat prin librărie vreo ora şi cu următorul autobuz eram deja acasă şi savuram descoperirile. Trebuie să spun că librăria asta Easons e un fel de Cărtureşti din România. Găseşti tot ce vrei şi ce nu vrei şi am avut până acum doar surprize plăcute. Aşa şi cu Titanicul, nici nu am intrat bine şi am văzut un stand întreg, unde am stat o oră. Mi-am ales o carte, de tip album, după ce le-am răsfoit pe toate, în jur de 20, despre Titanic. Nu îmi doream o carte clasică, nu voiam poveşti, voiam poze, fapte şi nu fabulaţii scrise de unii sau alţii. Aşa că din prima m-am uitat la albume. Era unul, ediţia mai recentă a celui pe care mi l-am achiziţionat eu, care avea plicuri cu biletele care s-au vândut pe Titanic, cu meniul din ultima seară şi cu alte o grămadă de chestii legate de Titanic. Era fain, da era undeva în jur de 50 de euro. Cam scump. Eu voiam ceva undeva până în 10 euro. Aşa că ediţia precedentă a aceleiași cărți a fost fix pe gustul meu. Apoi, dacă îţi cumpărai una din aceste două cărţi aveai reducere de 50 la sută la magneţi. De-a dreptul irezistibil :) aşa că înarmată cu magnetul şi cartea am plecat spre casă. Am citit-o, iar a doua zi a apărut şi suplimentul Irish Examiner, despre care vă povesteam ieri.
De obicei articolele mele sunt povestiri ale unor locuri pe care le-am vizitat în Irlanda sau trăiri, pe când în afară de ora petrecută la Eason, eu nu aveam nimic despre Titanic. Desigur citisem, dar nu se așezaseră informațiile, iar articolul trebuia trimis. Mi-a trecut prin cap să îl copiez de undeva, ba chiar l-am şi copiat, dar l-am folosit pe post de ciornă, cam 90 la sută din articolul inițial a dispărut şi a fost înlocuit cu cuvintele mele, dacă nu şi mai mult.
Aşa că fără să vă mai plictisesc ataşez şi aici articolul. De obicei dacă scriu o pagină A4, acum am scris patru pagini.
***
Scufundarea Titanicului rămâne
una dintre cele mai mari tragedii maritime din istorie, iar povestea continuă
să fascineze și acum la împlinirea a 100 de ani de la tragedie. Royal Mail Steamer
Titanic s-a scufundat în Atlantic în data de 15 aprilie 1912, după ce a lovit
un iceberg, în timpul călătoriei inaugurale pe ruta Southampton - New York. Scufundarea
Titanicului a constituit una dintre cele mai mari tragedii maritime pe timp de
pace, bilanţul morţilor nu este cunoscut nici acum pentru că mulţi pasageri au
fost împiedicaţi să ajungă la îmbarcare din cauza unei greve naționale în
domeniul cărbunelului, în timp ce alţii au coborât la una dintre opririle
Titanicului pe continent. Totuşi se estimează că au fost între 1.490 și 1.635
de morți.
Titanicul, era la vremea călătoriei
inaugurale cel mai mare vapor, fusese construit între 1909 și 1911 pe șantierele
Harland and Wolff în Belfast și avea la bord în jur de 2.200 de persoane, numai
echipajul era format din aproximativ 900 de persoane. Designul interior era unul
deosebit pentru acea vreme, iar ca inspiraţie s-a folosit hotelul Ritz. Nava
era decorată în stilurile empire, renascentist și victorian, iar scopul
declarat era ca pasagerii să se simtă ca într-un hotel plutitor, nu ca pe un
vapor.
Secțiunea Clasa I avea piscină, teren
de squash, o baie turcească, iar cabinele erau ornate cu lambriuri din lemn scump
și mobilă deosebită. Cafe Parisien oferea cea mai rafinată mâncare
franțuzească.
Prin comparaţie, pasagerii de la Clasa
III nu se bucurau de lux, dar, oricum, condițiile erau mai bune decât pe alte
vase din acea vreme. Cabinele aveau între două și zece paturi. Erau însă doar
două băi, una pentru femei și cealalată pentru bărbați la Clasa III.
Doi pasageri din trei erau bărbați
adică 66%, iar 34% femei. La bord se aflau şi 107 copii, majoritatea la Clasa
III.
Printre pasagerii de vază se aflau milionarul
american John Jacob Astor IV, industriașul Benjamin Guggenheim, proprietarul
lanțului de magazine Macy, Isidor Straus, doi milionari din Denver, jurnalistul
și reformistul social William Thomas Stead, actrița Dorothy Gibson.
Proprietarul Titanicului, J. P. Morgan,
urma să fie prezent la bord pentru prima călătorie, dar ș-a schimbat planurile
în ultimul moment.
Biletele pantru a călători cu Titanicul
au variat între 532 de lire sterline la preţul de azi pentru Clasa III şi
63.837 lire sterlina la Clasa I.
Plecarea Titanicului din Southampton a
avut loc în data de 10 aprilie 1912. Patru zile mai târziu, în data de 14
aprilie, vaporul a lovit un iceberg. Era ora 23.40.
Au urmat două ore și jumătate de
groază, timp în care vaporul s-a umplut treptat cu apă și s-a scufundat.
Unii pasageri și membri ai echipajului
au reușit să se salveze cu bărcile, dintre care multe au fost lansate la apă
după ce fuseseră ocupate numai pe jumătate cu pasageri. Un număr
disproporționat de bărbați au fost lăsați în urmă, din cauza protocolului
„întâi femeile și copiii”.
Pe 15 aprilie, la ora 02.20, Titanicul
s-a rupt în două și s-a scufundat complet, având la bord peste o mie de oameni.
Se spune că cei care au reuşit să ajungă vii în apă, nu au avut nici o şansă,
cei mai mulţi au murit din cauza hipotermiei şi nu a înecului. Cei 710
supraviețuitori au fost preluați de RMS Carpathia, câteva ore mai târziu.
***
Dezastrul a șocat lumea întreagă, iar
anchetele din Marea Britanie și SUA au dus la îmbunătățirea majoră a regulilor
de siguranță pe mare. Una dintre cele mai importante consecințe a fost
stabilirea, în anul 1914, a Convenției Internaționale pentru Siguranța pe Mare,
care guvernează și acum siguranța maritimă.
Anchetele, pentru a stabili motivul
scufundării Titanicului, au început înainte ca supraviețuitorii să ajungă la
New York. Președintele comisiei de anchetă din SUA a făcut tot posibilul să
obțină mărturii de la pasageri și membrii echipajului cât timp aceștia aveau
proaspete detaliile în minte.
Anchetele din SUA și Marea Britanie au
ajuns la concluzii similare: prevederile
legate de numărul bărcilor se salvare au fost inadecvate și învechite. Deşi
Titanicul respecta regulamentele referitoare la numărul bărcilor de salvare,
acestea nu puteau fi ocupate decat de două treimi din pasageri. Constructorii
navei s-au bazat pe faptul că fiind un vas mare se va scufunda mai greu, timp
în care navele care s-ar fi aflat în apropiere ar fi intervenit şi ar fi salvat
pasagerii.
În plus, în primele momente după
izbirea de gheţar pasagerii au fost sfătuiţi să se întoarca în cabine. Astfel
că la momentul în care prima barcă de salvare a părăsit nava, aceasta era
umplută în proporţie de doar 30 la sută. Acelaşi scenariu s-a repetat cu
următoarele două bărci de salvare, din cele 16 care au reuşit ăs fie lansate la
apă. În total Titanicul avea doar 20 de bărci de salvare. Totuşi deşi se aflau
la distanţe sigure de Titanic, în momentul în care acesta s-a scufundat,
primele bărci de salvare nu s-au mai întors pentru a recupera eventualii
supravieţuitori.
Pe lângă numărul limitat de bărci de
salvare, faptul că Titanicul înainta
printr-o zonă cu gheţari cu viteză mare, iar Căpitanul Smith ignorase
avertismentele legate de prezența gheții, ar putea fi unul dintre motivele
pentru care Titanicul s-a izbit de un gheţar.
Apoi anchetele au arătat că în acea
noapte, cei care observau direcţia navei
şi eventualele obstacole, nu erau echipaţi cu binocluri, pentru că cineva
le încuiase, iar cel responsabil se culcase şi nu a vrut să fie deranjat. Astfel
ei au alertat apropierea iminentă de un gheţar în momentul în care cursul navei
nu a mai putut fi schimbat destul de mult căt să se evite coliziunea.
Apoi o navă aflată în apropiere a
avertizat echipajul Titanicului că se apropie de o zonă cu gheţari şi i-a
sfătuit să oprească pentru o noapte nava, dar cei care se aflau în cabina de transmisie erau ocupaţi cu transmiterea
mesajelor personale ale celor de pe vas şi au tratat superficial
avertismentele.
În 1985 a fost descoperita epava
Titanicului, iar cercetătorii au demonstrat studiind şuruburile împrăştiate pe fundul oceanului, că acestea nu aveau concentraţia necesară de oţel.
În construirea Titanicului s-au folosit şuruburi de o calitate superioară în
zona unde nava ieşea din apă, dar de o calitate inferioară exact acolo unde
nava a lovit gheţarul. Aşa se explică de ce nu a rezistat loviturii. În plus
nava era proiectată să poată fi sigilată în eventualitatea în care ar fi luat
apă, şi chiar şi dacă două treimi din vas ar fi fost inundate, acesta ar fi
putut în continuare pluti, însă echipajul nu a sigilat la timp secţiunile
respective din navă, iar nivelul inundaţiei a depăşit mult prea repede pragul
de siguranţă.
Aşadar a fost un cumul de motive care
au dus la scufundarea Titanicului, după izbirea de gheţar.
Naufragiul a creat un interes uriaș în
presă, oamenii strângându-se în fața birourilor ziarelor pentru a vedea cele
mai recente informații, tipărite pe panouri așezate în geamurile redacțiilor.
Daily Mail scria în data de 23 aprilie
1914: „Târziu în după-amiază, speranța a murit. Mulțimea a început să plece,
oamenii, tăcuți, s-au dus spre casele lor. În locuințele modeste din
Southampton cu greu găsești o familie care să nu-și fi pierdut o rudă sau un
prieten”.
Au fost înființate numeroase asociații
caritabile pentru ajutarea victimelor și a familiilor celor decedați. În Marea
Britanie s-au strâns aproape 450.000 de lire sterline (echivalentul a 33 de
milioane de lire sterline azi) pentru familiile membrilor echipajului, iar unul
dintre aceste fonduri încă era deschis la sfârșitul anilor 60.
***
Aşadar au trecut 100 de ani de la poate cea mai mare, dar cu siguranţă cea
mai cunoscută catastrofă navală din istoria omenirii. Noi, românii din Irlanda,
suntem cât se poate de aproape de locurile unde s-a născut Titanicul şi unde a
avut ultima oprire pe continent, înainte de a se îndrepta spre Statele Unite
ale Americii.
Dacă sunteţi atenţi şi în Dublin puteţi găsi cărţi, magneţi, vederi şi
multe alte articole de colecţie ce aniversează 100 de ani de la scufundarea
Titanicului, dar aşa cum v-aţi obişnuit am să vă recomand să plecaţi în
călătorii, fie pentru un week-end sau pentru o zi, legate de Titanic.
Am să încep cu oraşul Cobh, din
sudul Irlandei, unde a poposit pentru ultima dată Titnicul. Pe atunci oraşul se
numea Queenstown. Muzeul dedicat Titanicului a fost deschis pe 1 februarie 2012
şi se află chiar în fostele birouri ale White Star Line, companie proprietară a
celebrului vas. Creatorii muzeului se laudă că veţi experimenta, odată trecut
pragul muzeului, călătoria celor 123 de pasageri care s-au îmbarcat pe Titanic
din Cobh. Începând cu emoţia pe care au trăit-o cu gândul la viaţa nouă ce îi
aştepta în America şi terminând cu tragicul sfârşit.
Biletul de intare costă 9.5 euro, sau 7.5 pentru studenţi, iar vizita durează
aproximativ o oră.
Tot în Cobh puteţi admira docul de unde s-au îmbarcat pasagerii pe Titanic
sau vă puteţi plimba pe chei, acolo unde s-au aflat acum 100 de ani prietenii
sau familiile celor care s-au îmbarcat.
Un alt loc semnificativ în istoria Titanicului este Belfastul, oraşul unde a fost construit Titanicul. Aceeaşi firmă
care operează şi acum în Portul Belfast a construit şi Titanicul, este vorba
despre Harland and Wolff ale cărei macarale sunt vizibile şi azi în port.
Tot cu ocazia împlinirii a 100 de ani de la călătoria Titanicului, în
Belfast s-a deschis un muzeu, pe care Naţional Geografic l-a indicat ca fiind
atracţia numărul 1 în 2012 în Irlanda. El se află în centrul portului, iar
clădirea, de o formă ce aminteşte de forma Titanicului, poate fi văzută de la
kilometri distanţă. Acolo veţi afla date inedite despre Titanic, cum ar fi că
muncitorii care au lucrat la construirea vasului erau plătiţi cu 2 lire pe
săptămână, iar muncitorii necalificaţi primeau doar o liră. Vasul a fost lansat
la apă în doar 62 de secunde, a costat 7.4 milioane de dolari şi era ţinut de 3
milioane de şuruburi. Titanicul a părăsit portul Belfast pe 2 aprilie 1912.
Doar trei din cele patru coşuri al vasului erau funcţionale, al patrulea a
fost aşezat pe post de decor, iar în scurta sa călătorie (a plecat din
Southampton pe 10 aprilie şi s-a scufundat pe 14 aprilie 1912) s-au primit şi
trimis peste 250 de telegrame.
Muzeul Titanicului din Belfast poate fi vizitat 7 zile din 7, biletul de
intrare costă 13.50 lire sterline, iar vizita durează aproximativ 2 ore.
Dacă nu vreţi să vizitaţi muzeele legate de Titanic puteţi să mergeţi la
film, am înţeles că James Cameron a transformat în 3D filmul „Titanic”, cu
Leonardo DiCaprio şi Kate Winslet, câştigător a 11 premii Oscar sau puteţi să
vă cumpăraţi o carte despre Titanic de la Eason sau puteţi doar citi
suplimentele legate de acest eveniment din ziarele irlandeze.
Orice veţi alege vă urez Călătorie Plăcută!!!
Raluca Caranfil
***
Acesta este mirobolantul articol. Cât m-am documentat, Dea a ţinut să îmi spună că se plictiseşte, ba chiar la un moment dat mi-a închis cartea şi s-a urcat pe ziar. Condiţii vitrege, nu alta :)
Raluca
3 comments:
Interesant articolul, mai ales partea cu muzeele din Irlanda. Despre cel din Blfast citisem pe internet deja cateva lucruri dar nimic lar. Acum stiu, cu prima ocazie cand voi ajunge in Irlanda merg la Belfast si la Cobh :)!
Mie mi-a placut tare mult filmul, l-am vazut de muuulte ori, inclusiv acum 3D. M-a fascinat si impresionat in acelasi timp povestea vaporului si a naufragiului.
Pai chiar sa stii ca ar fi de vizitat. Eu sper sa ajung cat de curand in Cobh, am inteles ca tot oraselul e special.
Filmul e unul memorabil si se vede ca regizorul s-a documentat masiv in realizarea lui, de aia se si explica cele 11 Oscaruri si nu cred ca ii contesta nimeni incasarile. Mie mi-a placut mai mult povestea vasului, povestea reala decat filmul.
Exact! Povestea din film este pana la urma una clasica, insa povestea reala este cu adevarat impresionanta si tragica in acelasi timp.
Post a Comment