Ştiţi expresia?
Trebuie să o ştiţi. E pe toate suvenirurile, pe toate prosoapele de bucătărie
sau de baie, pe haine, pe cani, pahare, nu mai spun tablouri, postere sau
afişe. E peste tot. Şi trebuie să recunosc că şi sună bine şi că a apărut exact
în momentul în care trebuia, chiar în plină recesiune. Ai spune că a fost
creată special ca oamenilor să le sune bine şi să o urmeze.
Însă deşi aşa pare,
că ar fi apărut ca un îndemn de a trece mai uşor recesiunea mondială, expresia
îşi are originile într-un alt fenomen ce a lovit lumea: Al doilea război mondial.
„Ministerul de
Informaţii a fost format de către guvernul britanic ca departamentul
responsabil cu publicitatea şi propaganda în timpul celui de-al doilea război
mondial. La sfârşitul anului 1939, după izbucnirea războiului, ministerul a
fost numit de guvernul britanic pentru a proiecta o serie de postere menite să
ridice moralul englezilor. Acestea aveau să fie afişate în tot imperiul britanic.
Toate afişele
trebuiau să aibă un fundal colorat îndrăzneţ, să fie similare ca stil şi să
conţină şi coroana simbolică a regelui George VI, împreună cu un font simplu,
dar eficient. Primele două postere, "Your
Courage, Your Cheerfulness, Your Resolution will Bring Us Victory" şi " Freedom is in Peril, Defend It With All Your Might ",
au fost produse de către Oficiul de Papetărie al Majestăţii Sale. Acestea două
au fost postate pe transportul public, în vitrine şi pe panouri de informare în
toată Marea Britanie.
Al treilea poster
şi ultimul era la fel foarte simplu şi direct: "Keep calm and carry
on". Acest afiş ar fi trebuit răspândit în momentul sau în eventualitatea
în care Germania ar fi ocupat Anglia. Cum acest lucru nu s-a întâmplat, afişul
nu a fost niciodată văzut de către public. Se crede că cele mai multe astfel de
postere au fost distruse sau reciclate la sfârşitul războiului, în 1945. Cu
toate acestea, aproape 60 de ani mai târziu, un librar de la Barter Books a
găsit un astfel de poster într-o carte cumpărată alături de altele la
licitaţie. I s-a părut interesant, l-a înrămat şi l-a expis în librăria lui.
Cumpărătorii l-au remarcat şi au început să ceară şi ei astfel de postere şi
s-au interesat de istoria lui.
Mirosind o posibilă
afacere (mai ales că drepturile de reproducere expiră în Marea Britanie după 50
de ani), librarul a multiplicat posterul şi astfel mesajul „Keep Calm and Carry
On” a devenit cunoscut şi îl găsim astăzi pe orice vă vine în minte.
Se crede că mai
axistă câteva postere originale la Arhivele Naţionale Britanice şi la Muzeul
Războiului din Londra, dar rămâne încă un mister cine de la Ministerul de
Informaţii este autorul acestei expresii.
De la
redescoperirea lui, expresia „Keep Calm and Carry On” a fost parodiată în fel
şi chip, iar posterele au apărut peste tot. Ordinul Moaşelor din Mare Britanie
l-a adoptat ca slogan, posterul este agăţat în mai toate instituţiile
financiare din Statele Unite ale Americii şi chiar cică ar exista o copie la
biroul primului ministru englez.
Raluca
No comments:
Post a Comment